تصفیه فاضلاب بیمارستانی

سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستانی

فاضلاب بیمارستانی یکی از خطرناک ترین نوع فاضلاب های تولید شده می باشد و دلیل آن وجود انواع باکتری ها و ویروس های ناقل بیماری ، مواد رادیو اکتیو و ایزوتوپ های سنگین (پساب ناشی از رادیوگرافی) است. سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستانی از آن رو حائز اهمیت است که حیات کلیه موجودات زنده را در معرض خطر قرار می دهد.

سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستانی

چندین مرحله جهت تصفیه فاضلاب بیمارستانی وجود دارد که عبارتست از :

  • تفکیک پساب بیمارستانی
  • آشغالگیری
  • انتقال فاضلاب به واحدهای اصلی سیستم تصفیه
  • تصفیه بی هوازی
  • تصفیه آنوکسیک
  • هوادهی
  • سیستم ضدعفونی کننده فاضلاب
  • فیلتراسیون

اجزای تشکیل دهنده فاضلاب بیمارستانی

  • داروها و اثرات متابولیت آن ها خصوصاً داروهای آنتی بیوتیک
  • مواد رادیو اکتیو
  • انواع میکروارگانیسم ها شامل ویروس ها ، میکروب ها و باکتری های خطرناک
  • فلزات سنگین
  • مواد شیمیایی مضر
  • ذرات آلی کلوئیدی
  • مواد شوینده حاصل از فعالیت بخش رختشورخانه

تصفیه فاضلاب بیمارستانی

نحوه اجرای تصفیه فاضلاب بیمارستانی

رعایت استانداردهای لازم در پکیج تصفیه پساب بیمارستان ها و مراکز درمانی نیازمند بهره گیری از دانش روز و اطلاعات دقیق متخصصین این زمینه می باشد.

تفکیک پساب بیمارستانی

فاضلاب بیمارستانی به دلیل گستردگی انواع مواد آلوده کننده موجود در آن ، باید ابتدا تفکیک شود و سپس هر جزء به صورت مجزا تصفیه گردد. به طور مثال فاضلاب عوامل عفونت زا باید از عوامل رادیو اکیو جداسازی شود و نمی توان بدون تفکیک کردن ، سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستانی را اجرا و پیاده سازی نمود.

آشغالگیری

آشغالگیری از فاضلاب در قسمتی به نام حوضچه متعادل کننده جریان صورت می پذیرد. این بخش که همان فرآیند تصفیه فیزیکی می باشد ، با هدف جداسازی زباله های درشت (همچون نایلون و پلاستیک ، چوب و ..) از پساب اجرا می گردد. بدین طریق جریان متعادل شده (یکنواخت سازی) و دیگر تفاوتی میان ذرات آلوده کننده در سایزهای مختلف وجود ندارد.

این قسمت همانند تصفیه فیزیکی فاضلاب صنعتی طراحی شده است و از دستگاه های آشغالگیری به دو شیوه دستی و اتوماتیک می توان بهره گرفت.

انتقال فاضلاب به واحدهای اصلی سیستم تصفیه

فاضلابی که در مراحل قبل یکنواخت و تفکیک شده است ، با عبور از لوله های مخصوص تعبیه شده ، وارد مخزن اصلی می گردد و باید فرآیندهای تصفیه فاضلاب بیمارستانی بر روی آن اعمال شود.تصفیه فاضلاب بیمارستانی

فرآیند بی هوازی

در روش بی هوازی ، فاضلاب خروجی از واحدهای مختلف بیمارستانی پس از آشغالگیری و پمپاژ ، وارد حوضچه های بی هوازی یا سپتیک تانک می شود. در این واحد بر اثر گذر زمان بخشی از آلودگی ها از فاضلاب حذف می گردند.

تصفیه آنوکسیک

قبل از پروسه هوادهی که جزء قسمت های مهم سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستانی محسوب می شود ، باید مقدار آلاینده های موجود در آب را کاهش داد. به همین دلیل واحد آنوکسیک با اختلاط فاضلاب این وظیفه را برعهده دارد.

سیستم هوادهی

بخش هوادهی را می توان شامل فرآیندهای مختلفی نظیر لجن فعال ، MBR ، MBBR یا فرآیندهای دیگر که متناسب با فضای می باشد ، دانست.  انتخاب هر یک از روش ها بستگی به شرایط آب و هوایی ، فضای خالی موجود در محوطه بیمارستان و راندمان مورد انتظار از خروجی این واحد دانست. تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال ، پرکاربردترین فرآیند مورد استفاده در این زمینه باشد.

بخش ضدعفونی

پس از طی مراحل قبلی و پس از زلال سازی ، پساب توسط کلر یا ازن ضدعفونی می گردد تا فرآیند تصفیه فاضلاب بیمارستانی تکمیل گردد. به عنوان یک راهکار متداول، در این مرحله از کلر استفاده می شود. کلر ابتدا به صورت پودری بوده و در منبع کلرزنی و با استفاده از همزن محلول شده و به پساب تزریق می شود. کلر گازی اغلب در ظرفیت های بزرگ تر مورد استفاده قرار می گیرد و شرایط حفاظتی بیشتری را نیاز خواهد داشت .

بسته به شرایط فاضلاب (pH ، شفافیت و …) از چندین ماده ضدعفونی کننده دیگر استفاده می شود. این ماده با استفاده از مواد ضدعفونی کننده های فیزیکی یا شیمیایی مانند اشعه ماوراء بنفش ، ازن و غیره حاصل می شود.

فیلتراسیون

عملیات فیلتراسیون قادر است تا ذرات معلق موجود در پساب خروجی بیمارستانی را تا میزان زیادی کاهش دهد و برای این کار باید از دستگاه های فیلتراسیون عمودی و افقی استفاده نمود که شامل موارد زیر می باشند :

فیلترشنی

فیلترهای شنی می تواند میزان مواد معلق (TSS) موجود در پساب را بسیار کاهش دهند. این کار باعث می شود که در شبکه آبرسانی احتمالی هم که از آن استفاده می کند ، نازل ها دچار گرفتگی نشوند .

بیشتر بخوانید : نازل پلاستیکی فیلتر شنی چیست و چه کاربردی دارد؟

فیلتر کربن اکتیو

این دستگاه با هدف اصلاح کدورت آب و کاهش کلری که در مرحله قبل به آب افزوده شده است ، انجام می پذیرد.

فیلترهای نهایی

فیلترهای PP و UF می توانند به عنوان فیلترهای نهایی استفاده شوند و مواد معلق کمتر از 100 میکرون را کاهش دهند.

تصفیه فاضلاب بیمارستانی

نتیجه گیری | اهمیت به اجرای فرآیند تصفیه فاضلاب بیمارستانی

متاسفانه در برخی از کشورها ، مواد زائد بیمارستانی بدون اجرای فرآیند تصفیه وارد فاضلاب شهری شده و سیستم جمع آوری فاضلاب شهری بدون هیچگونه تصفیه پیشرفته وارد رودخانه ، دریاها و یا اقیانوس های می شود. این کار نه تنها سلامتی مردمان آن مناطق و موجودات زنده را به خطر انداخته بلکه محیط زیست را در سراسر نقاط جهان تهدید می نماید. به همین علت ضرورت دارد اطلاعات جامع و دقیقی از فاضلاب هریک از بیمارستان ها کسب گردیده و و تمهیدات لازم جهت تصفیه آن صورت گیرد.

در حال حاضر شرکت هایی ارائه دهنده پکیج های تصفیه فاضلاب بیمارستانی هستند که با نصب و راه اندازی آن توسط متخصصین می توان در هزینه ها صرفه جویی نمود.

آرام نازل | فروش انواع نازل فیلتراسیون با قیمت مناسب

برای تولید محصولات باکیفیت باید از مواد اولیه مناسب بهره گرفت. واحد تولیدی آرام نازل جهت رضایت مندی مشتریان عزیز خود ، پس از خرید مواد اولیه باکیفیت از برندهای معتبر ، با تلفیق دانش به روز و استفاده از دستگاه های پیشرفته اقدام به تولید انواع نازل فیلتراسیون نموده است.

نازل فیلتر شنی ،، نازل سختی گیر و نازل فیلتر کربنی برای انواع دستگاه های فیلتراسیون در بخش خانگی ، صنعتی و یا استخر قابل کارگذاری می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *