نحوه تصفیه آب آکواریوم خانگی

بررسی تصفیه آب آکواریوم به روش کارآمد اسمز معکوس

ایجاد شرایط ایده آل آب برای ماهی ها و مرجان های گران قیمت از سوی صاحب آکواریوم امری ضروری به نظر می رسد. اما چگونه این امر میسر می شود؟ در این مطلب اصولی ترین روش تصفیه آب آکواریوم را بیان نموده و شما را با مزایای آن آشنا می نماییم.

تصفیه آب آکواریوم به روش اسمز معکوس (RO)

اسمز معکوس یکی از روش های تصفیه آب خانگی است و نحوه عملکرد آن به صورت ذیل است:

آب از یک غشای نیمه تراوا که با منافذ ریز پوشانده شده است، عبور می کند. این غشاء به مولکول‌های آب اجازه می‌دهد تا از شبکه کوچک منافذ خود عبور کند، اما آلاینده‌ها را به دام می اندازد.

نمک ها، نیترات ها، فسفات ها و مواد معدنی قادر به عبور از غشا نیستند و از سیستم تخلیه می شوند. این زباله‌ی آبی که « آب نمک » نامیده می شود، از سیستم اسمز معکوس به محل زهکشی جریان می یابد. آب تصفیه شده که « تراوا » نامیده می شود، از سیستم تصفیه خارج شده و به مخزن ذخیره آب می ریزد.

بنا به شرایط می توان از یک پیش فیلتر رسوبی برای از بین بردن هرگونه آلودگی، زباله یا ذرات زنگ قبل از ورود آب به واحد اسمز معکوس آب استفاده نمود. اگرچه غشاء قادر به حذف رسوب است، اما مقدار بیش از حد آن می تواند محدود کننده جریان سیستم RO را مسدود کند و باعث از دست دادن فشار سیستم شود.

اکثر سیستم‌های اسمز معکوس همچنین مجهز به فیلتر کربنی و پس فیلتر هستند. کربن با فرآیندی به نام « جذب »، کلر و مواد آلی فرار را از آب خارج می کند. این کار یک مرحله حیاتی است، نه تنها به این دلیل که کلر برای ماهی مضر است، بلکه به محافظت از سیستم کمک می کند. غشای کامپوزیتی نازک این سیستم، تحمل بسیار کمی برای جذب کلر دارد، بنابراین یک پیش فیلتر کربن، مواد شیمیایی را قبل از تماس از بین می برد. این پیش فیلترها طول عمر غشا را افزایش داده و کارایی سیستم را افزایش می دهند.

استفاده از اسمز معکوس برای تصفیه آب آکواریوم

سیستم RO چه نوع آلاینده هایی را حذف می کند؟

این سیستم فلوراید، آرسنیک، بنزن، کلسیم، منیزیم، فلزات سنگین مانند سرب و مس و آفت‌کش‌ها را به علاوه بسیاری از مواد جامد آلی و معدنی محلول دیگر حذف می‌کند. آب RO کاملاً عاری از مواد شیمیایی سمی برای ماهی مانند کلر و کلرامین است، PH خنثی است و سختی آب ندارد. بسیاری از ماهی های گرمسیری برای رشد به محیط های آبی خاصی نیاز دارند. اسمز معکوس به شما امکان می دهد پارامترهای شیمیایی آب را کنترل کنید، به این معنی که می توانید از هر گونه حیات آبی که می خواهید پشتیبانی کنید. نگهداری از آکواریوم های آب شور و صخره ها بسیار دشوار است. تصفیه آب آکواریوم به روش اسمز معکوس با ارائه آبی خالص و قابل اعتماد فرآیند را ساده تر می کند.

در ذیل هریک از این نوع آلاینده ها و مشکلاتی را که برای آکواریوم به وجود می آورند، مورد بررسی قرار داده ایم:

نیترات‌ها

این مواد هنگامی تولید می شوند که نیتروژن با اکسیژن ترکیب شود و ترکیباتی هستند که معمولاً در منابع آب یافت می شوند. با بالا رفتن سطح نیترات، جلبک ها در سراسر مخزن پخش می شوند. نیترات ها همچنین سطح اکسیژن آب را سرکوب می کنند که می تواند بر سلامت همه ماهی ها تأثیر منفی بگذارد. اگر سطح آن به بیش از 100 قسمت در میلیون (ppm) برسد، ماهی‌ها دچار مشکل خواهند شد. جالب است بدانید که آکواریوم های آب شیرین می توانند تا 40ppm نیترات را تحمل کنند، اما آکواریوم های صخره ای مقاومت کمتری داشته و سطوح ناچیز نیترات می تواند به مرجان ها و بی مهرگان آسیب برساند. اسمز معکوس تضمین می کند که سطح اولیه نیترات حداقل است.

فسفات‌ها

این مواد باعث رشد سریع جلبک ها در آکواریوم می شوند. اگر کنترل نشود، منجر به کدر شدن و کاهش اکسیژن در آب خواهد گردید. اگرچه فسفات ها به طور مستقیم برای ماهی های شما مضر نیستند، اما آکواریومی که توسط جلبک ها احاطه شده است به مرور زمان مشکلاتی را برای آبزیان ایجاد می کند. به طور مثال در آکواریوم های صخره ای، رشد تهاجمی جلبک ها در رشد سالم مرجان ها اختلال ایجاد می کند. فسفات ها در سراسر صخره های مرجانی پخش می شوند و به رنگ قهوه ای مات در می آیند. هر چیزی بیش از 0.2ppm می تواند یک آکواریوم صخره ای را به میدان جلبک تبدیل کند.

استفاده از آب تصفیه نشده به طور حتم سطح فسفات را افزایش می دهد. معمول است که آب لوله کشی حدود 1 پی پی ام فسفات داشته باشد، هرچند ممکن است برخی از آنها به 5 تا 10 پی پی ام نیز برسد. لذا باید تکثیر فسفات در آکواریوم خود را کنترل کنید،. به همین دلیل استفاده از روش اسمز معکوس برای تصفیه آب آکواریوم ضروری است.

روش های تصفیه آب آکواریوم

سیلیکات‌ها

از آنجایی که وجود سیلیکات ها در آب بسیار رایج است، اما می تواند منجر به تولید جلبک شود. جلبک سیلیکا، که معمولاً به عنوان “جلبک شن” شناخته می شود، قبل از پوشاندن کل آکواریوم شما در یک لایه قهوه ای در سراسر بستر سنگ پخش می شود. رشد جلبک ها با نور ضعیف و سطح کم اکسیژن در آکواریوم تشدید می شود. سیلیکات ها همچنین می توانند برای رشد مرجان ها بسیار خطرناک باشند.

دیاتوم ها، خانواده بزرگ جلبک های تک سلولی، برای رشد به سیلیکات نیاز دارند. دیاتوم های تولید شده به مصرف مرجان ها ادامه می دهند که منجر به عقب نشینی اسکلت مرجان و فروپاشی آن می شود. اسمز معکوس ساده ترین راه برای از بین بردن این خطر از مخزن شما است. سیلیکات ها نمی توانند از غشای RO عبور کنند و خطر ظهور آن ها در بین صخره ها و شن های شما را کاهش می دهد.

سختی آب – تصفیه آب آکواریوم

آب سخت آبی با سطوح بالای کلسیم و منیزیم است که در طول چرخه هیدرولوژیکی طبیعت انباشته شده است. ماهی‌های زیادی وجود دارند که در محیط‌های آب سخت رشد می‌کنند (مانند دم شمشیری، گوپی و آرچرز) اما برخی از ماهی‌های آب شیرین مزاج متفاوتی دارند. ماهی های استوایی مانند دیسکس و فرشته ماهی، در هیچ چیز دیگری به جز آب نرم نمی توانند رشد کنند. اسمز معکوس آب را خنثی و نرم می کند و به شما امکان می دهد درجه سختی خاصی را که می خواهید کنترل کنید. (که توسط آکواریوم ها به عنوان سختی عمومی یا “GH” نامیده می شود)

کارایی سیستم اسمز معکوس در تصفیه آب آکواریوم 

برخی از واحدهای RO دارای فیلترهای اضافی هستند. کارتریج های رمینرالیزه کننده را می توان برای کسانی که می خواهند قلیایی بودن آب را پس از حذف تمام مواد معدنی در فرآیند اسمز معکوس افزایش دهند، اضافه کرد. این می‌تواند یک راه‌حل ایده‌آل برای کسانی باشد که آکواریوم‌ آن ها به PH قلیایی بیشتری نیاز دارد.

کارتریج دیونیزاسیون نیز در بین آکواریوم ها بسیار محبوب است. دیونیزاسیون، که معمولاً DI نامیده می شود با مبادله یون های باقی مانده در آب با یون های هیدروژن و هیدروکسید، آب را بهتر تصفیه می کند. سیستم‌های اسمز معکوس همراه با DI اغلب سیستم‌های RODI یا RO/DI نامیده می‌شوند و گزینه‌های بسیار محبوبی برای صاحبان آکواریوم به شمار می روند.

سخن پایانی

هرفردی که از آکواریوم نگهداری می کند، از اهمیت کیفیت آب برای زندگی آبزیان آگاه است. کوچکترین عدم تعادل می تواند بیماری را تسریع کند و باعث کاهش سلامت آبزیان شود. هر ماهی به ترکیبی منحصر به فرد از pH و مواد معدنی برای تسهیل زندگی سالم نیاز دارد. با توجه و نگهداری صحیح می توانید تا سال ها از آکواریوم خود لذت ببرید!

آرام صنعت

واحد تولیدی آرام صنعت (آرام نازل) از زمان راه‌اندازی این مجموعه، راه‌حل‌هایی برای تصفیه آب آلوده ارائه نموده است و با عرضه محصولات با دوام خود، به حفظ منابع آبی کشور اندیشیده است. با دستگاه های فیلتراسیون می توان آب آلوده را به روش ایمن و با هزینه کم تصفیه نمود و به چرخه استفاده مجدد بازگرداند.

آرام نازل مفتخر به ساخت انواع نازل فیلتراسیون نظیر نازل فیلتر شنی ،، نازل سختی گیر ،، نازل فیلتر کربنی و پارشیالیزیشن با بالاترین درجه کیفی می باشد.

خرید نازل فیلتر شنی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *