آلودگی آب چاه

آلودگی آب چاه و علائم آلاینده‌های موجود در آن (بخش اول)

برخلاف افرادی که آب تصفیه شده شهری دریافت می کنند، صاحبان خانه هایی که از آب چاه استفاده می نمایند باید به طور مرتب منبع آب خود را از نظر آلودگی آزمایش کنند. از آنجایی که بسیاری از آلاینده ها بی رنگ، بی بو و بی مزه هستند، آلودگی آب چاه ممکن است توسط صاحبان خانه که به حواس خود برای تشخیص آلاینده ها متکی هستند نادیده گرفته شود.
در مطلب ذیل می توانید اطلاعاتی را در مورد آلاینده های رایج آب چاه، نحوه تشخیص و شیوه تصفیه آب آلوده کسب نمایید. بخاطر داشته باشید اطمینان از سلامت آب چاه یعنی اطمینان از سلامت همه افراد خانه!

آلودگی آب چاه و آلاینده های رایج در آن

رایج ترین آلاینده ها در آب چاه عبارتند از: آهن، سرب، آرسنیک، باکتری ها، ترکیبات آلی فرار (VOCs)، نیترات و فلوراید. برخی از این آلاینده‌ها نگران‌کننده‌تر از بقیه هستند و باید قبل از ورود آب به خانه با همه آن ها مقابله کرد.

آلودگی آب چاه

آهن (Iron)

آهن یکی از رایج ترین آلاینده هایی است که در آب چاه اغلب مناطق یافت می شود. این ماده با نفوذ از پوسته زمین وارد آب های زیرزمینی می شود. وجود این عنصر در آب برای صاحبان چاه دردسرساز است.

علائم وجود آهن موجود در آب چاه

آهن به آب رنگ تیره، بوی بد و طعم فلزی تند می دهد. همچنین می‌تواند لکه‌های قرمز، قهوه‌ای و نارنجی را برروی شیرآلات و ظروف بر جای بگذارد و لوله‌ها را مسدود کند.

EPA آهن را به عنوان یک آلاینده ثانویه معرفی نموده است. این دسته به آلودگی هایی اشاره دارد که بر سلامت فرد تأثیر زیادی نمی گذارد، بلکه کیفیت زیبایی آب را تحت تأثیر قرار می دهد. استاندارد EPA برای آهن در آب آشامیدنی، 0.3 قسمت در میلیون یا 300 قسمت در میلیارد است.

آلودگی آب چاه

عوارض مصرف آهن 

مصرف آهن به عنوان آلودگی آب چاه در غلظت های بسیار بالا می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، اما بیشتر سطوح مصرف آهن برای بدن مضر نیست. علائم مصرف بیش از حد آهن عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • دل درد

معمولاً اکثر صاحبان خانه به سرعت متوجه علائم فیزیکی آهن در آب می شوند، در نتیجه آن را از آب حذف می نمایند. به همین دلیل عموماً مسمومیت با آهن به ندرت اتفاق می افتد.

سه نوع آهن در آب وجود دارد: فریک، فروس و آهن باکتریایی.

برای تصفیه هریک باید از روش خاصی بهره گرفت. بنابراین قبل از تصمیم گیری در مورد گزینه حذف باید کشف کنید که کدام نوع آهن چاه شما را آلوده می کند.

Ferric iron

آهنی است که به طور کامل در آب حل نمی شود. در نتیجه وقتی آب از شیر آب خارج می شود قرمز یا قهوه ای به نظر می رسد. این نوع آهن را می توان با فیلتر رسوبی یا سیستم اسمز معکوس (RO) کاهش داد.

Ferrous iron

فروس به طور کامل در آب حل می شود و حذف آن از فریک دشوارتر است. ظاهر آب جاری را تغییر نمی دهد، اما پس از راکد ماندن آب در سینک قرمز یا قهوه ای دیده می شود.
موثرترین راه برای حذف فروس به عنوان آلودگی آب چاه ، استفاده از نرم کننده آب است. نرم‌کننده‌های آب اغلب با سیستم‌های اسمز معکوس جفت می‌شوند تا آلودگی را تا حد ممکن حذف نمایند.

Bacterial iron

آهن باکتریایی به خودی خود مضر نیست، اما می تواند محیطی را برای رشد باکتری های مضر ایجاد کند. به طور معمول زرد یا قهوه ای است، اما گاهی اوقات رنگ آب را تغییر نمی دهد.

موثرترین راه برای حذف آهن باکتریایی و همچنین هر باکتری دیگر از چاه، کلرزنی است. این مشابه فرآیندی است که توسط تصفیه خانه های آب شهری برای ایمن ساختن آب از نظر میکروبیولوژیکی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : نحوه حذف آهن از آب

آلاینده سرب (Lead)

سرب یک فلز سمی خطرناک است که آب چاه اکثر مناطق پتانسیل آلودگی به آن را دارند.

علائم سرب در آب چاه

سرب می تواند آب را تیره تر نشان دهد یا ظاهر آن را اصلاً تغییر ندهد. آب آلوده به سرب همچنین ممکن است حاوی ذرات کوچکی باشد که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. با این حال، اغلب اوقات، سرب را نمی توان با بینایی، بویایی یا چشایی تشخیص داد، بنابراین تنها راه برای فهمیدن اینکه آیا آب شما حاوی سرب است یا خیر، آزمایش می باشد.

سرب در آب های زیرزمینی

 

عوارض مصرف

مصرف سرب ( آلودگی آب چاه ) در هر سطحی می تواند عوارض جانبی بدی ایجاد کند، از جمله:

  • فشار خون بالا
  • درد مفاصل و عضلات
  • سردرد
  • درد شکم
  • یبوست
  • نقایص مادرزادی و سقط جنین
  • تغییر رشد مغز در کودکان

در حال حاضر هیچ پادزهری برای مسمومیت با سرب وجود ندارد، بنابراین افراد قبل از درگیری با آن باید منبع آلودگی را از بین ببرند. مصرف سرب به ویژه برای کودکان خطرناک است، زیرا بر رشد مغز تأثیر می گذارد.

سرب را می توان با سیستم اسمز معکوس یا انواع خاصی از فیلترهای کربن فعال از آب حذف کرد. مطمئن شوید که فیلتر کربن فعالی که خریداری می کنید دارای گواهینامه NSF برای حذف سرب باشد. این فیلترها به طور خاص برای تصفیه سرب طراحی شده اند و سایر فیلترهای کربنی سطح سرب را در آب شما کاهش نمی دهند.

بیشتر بخوانید : نحوه حذف سرب از آب به روش های خانگی

آرسنیک

آرسنیک بسیار سمی است، بنابراین حضور آن در آب را نباید به سادگی گرفت. سطوح آرسنیک کمتر از ppb 10 همچنان می‌تواند باعث ایجاد علائم در مواجهه طولانی مدت شود، بنابراین همه چاه‌ها باید حداقل یک بار برای آلودگی آرسنیک آزمایش گردند.

علائم آرسنیک در آب چاه

شما نمی توانید آرسنیک را در آب ببینید، بو کنید یا بچشید. عوارض ناشی از قرار گرفتن در معرض آرسنیک اغلب در یک دوره زمانی طولانی است، بنابراین بررسی چاه برای جلوگیری از بروز این عوارض ضروری می باشد.

آرسنیک در آب چاه

 

عوارض مصرف آرسنیک – آلودگی آب چاه

اگر آرسنیک در غلظت‌های بالا یا حتی غلظت‌های پایین در طول زمان مصرف شود، می‌تواند عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد کند. این علائم عبارتند از:

  • افزایش خطر سرطان
  • ضخیم شدن و تغییر رنگ پوست
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • بی حسی در اندام ها
  • فلج جزئی
  • نابینایی

بهترین گزینه برای حذف آرسنیک قبل از ورود به خانه، سیستم تصفیه اسمز معکوس (RO) است. علاوه بر کاهش سطح آرسنیک در آب، سیستم‌های RO به طور قابل توجهی همه آلاینده‌های دیگر را نیز کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید : نحوه حذف آرسنیک از آب

توجه : در بخش دوم این مطلب می توانید با سایر آلاینده های موجود در چاه آشنا شوید!

آرام صنعت (آرام نازل)

واحد تولیدی آرام صنعت (آرام نازل) با عرضه محصولات بادوام و باکیفیت، نیاز دستگاه های تصفیه آب را برآورده ساخته است.

به کمک دستگاه های فیلتراسیون می توان آلودگی آب های صنعتی و خانگی را به روش ایمن و با هزینه کم تصفیه نمود و به چرخه استفاده مجدد بازگرداند.

آرام نازل مفتخر به ساخت انواع نازل فیلتراسیون نظیر نازل فیلتر شنی ،، نازل سختی گیر ،، نازل فیلتر کربنی و پارشیالیزیشن با قیمت مناسب می باشد.

خرید نازل فیلتر شنی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *