مواد شیمیایی تصفیه آب صنعتی

معرفی انواع مواد شیمیایی تصفیه آب صنعتی

در حوزه تصفیه آب صنعتی از مواد شیمیایی مختلفی برای اهداف گوناگون استفاده می شود. در متن ذیل با مهم ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در این صنعت آشنا خواهید شد.

انواع مواد شیمیایی تصفیه آب صنعتی

برخی از مهم ترین انواع مواد شیمیایی شامل موارد ذیل می باشند:

جلبک کش ها

همانطور که از نام جلبک کش ها مشخص است، مواد شیمیایی هستند که جلبک های آبی یا سبز موجود در آب را از بین می برند. به عنوان مثال می توان به سولفات مس، نمک های آهن، نمک های آمین رزین و کلرید بنزالکونیوم اشاره کرد.

مشکل اغلب جلبک کش ها این است که همه جلبک های موجود را نابود می کنند، اما سمومی را که قبل از مرگ توسط جلبک ها آزاد می شود، از بین نمی برند.

مواد شیمیایی تصفیه آب صنعتی

فلوکولانت ها – مواد شیمیایی تصفیه آب صنعتی

برای تشکیل لخته در آبی که حاوی مواد جامد معلق است، از فلوکولانت های پلیمری (پلی الکترولیت ها) استفاده می شود. تاثیر بخشی این پلیمرها بسته به بار، وزن مولی و درجه انشعاب مولکولی متفاوت است. پلیمرها محلول در آب هستند و وزن مولی آن ها بین 105 تا 106 گرم در مول متغیر می باشد.

ممکن است در یک فلوکولنت چندین بار شارژ وجود داشته باشد. پلیمرهای کاتیونی بر پایه نیتروژن، پلیمرهای آنیونی بر پایه یون های کربوکسیلات و پلی آمفولیت ها وجود دارند که حامل بارهای مثبت و منفی هستند.

منعقد کننده ها – مواد شیمیایی تصفیه آب صنعتی

مواد منعقد کننده ها یون های مثبت با ظرفیت بالا نظیر آلومینیوم و آهن به عنوان Al2(SO4)3- (آلوئین) و FeCl3 یا Fe2(SO4)3- می باشند. همچنین می توان از فرم نسبتا ارزان FeSO4 استفاده کرد، به شرطی که در طول هوادهی به Fe3+ اکسید شود.

فرآیند انعقاد به دوز منعقد کننده ها، pH و غلظت کلوئید بستگی دارد. برای تنظیم سطوح pH از Ca(OH)2 به عنوان فلوکولنت استفاده می شود. دوزها معمولاً بین 10 تا 90 میلی‌گرم Fe3+/L متفاوت است، اما در صورت وجود نمک، دوز بالاتری باید اعمال شود.

منعقدکننده ها در فیلتراسیون آب

بازدارنده های خوردگی

خوردگی یک اصطلاح کلی است که نشان دهنده تبدیل یک فلز به یک ترکیب محلول است. مشکل خوردگی می‌تواند منجر به خرابی بخش‌های حیاتی سیستم‌های دیگ بخار، رسوب محصولات خوردگی در مناطق بحرانی تبادل حرارتی و کاهش کارایی کلی گردد.

به همین دلیل است که اغلب از بازدارنده های خوردگی استفاده می شود. بازدارنده ها مواد شیمیایی هستند که با یک سطح فلزی واکنش داده و سطح خاصی از محافظت را به سطح می دهند. بازدارنده ها اغلب با جذب خود روی سطح فلزی کار می کنند و با تشکیل یک لایه از سطح فلزی محافظت می نمایند.

پنج نوع مختلف بازدارنده خوردگی وجود دارد. این مواد شیمیایی تصفیه آب صنعتی که به عنوان بازدارنده عمل می نمایند عبارتند از:

  • بازدارنده های غیرفعال کننده
  • کاتدی
  • آلی
  • القای بارش
  • و بازدارنده های فرّار خوردگی (VCI)

ضد عفونی کننده ها

مواد ضد عفونی کننده، میکروارگانیسم های ناخواسته موجود در آب را از بین می برند. انواع مختلفی از ضد عفونی کننده ها وجود دارد:

  • کلر (دوز 2-10 میلی گرم در لیتر)
  • دی اکسید کلر
  • ازن
  • هیپوکلریت

مواد شیمیایی تصفیه آب صنعتی

عوامل خنثی کننده (کنترل قلیایی)

به منظور خنثی سازی اسیدهای اولیه از محلول هیدروکسید سدیم (NaOH)، کربنات کلسیم یا سوسپانسیون آهک (Ca(OH)2) برای افزایش سطح pH استفاده می شود. متداول ترین مواد شیمیایی تصفیه آب صنعتی خنثی کننده اغلب شامل اسید سولفوریک (H2SO4) یا اسید هیدروکلریک (HCl) رقیق شده می باشد. دوز عوامل خنثی کننده به pH آب بستگی دارد. واکنش های خنثی سازی باعث افزایش دما می گردد.

اکسیدان ها

در فرآیندهای اکسیداسیون شیمیایی از اکسیدان ها برای کاهش سطوح COD/BOD و حذف اجزای معدنی آلی استفاده می شود. این فرآیندها می توانند مواد آلی را به طور کامل به دی اکسید کربن و آب اکسید کنند، اگرچه اغلب لازم نیست که فرآیندها تا این سطح از تصفیه انجام شود.

طیف گسترده ای از مواد شیمیایی تصفیه آب صنعتی (اکسیداسیون) در دسترس هستند. مثال ها عبارتند از:

  • آب اکسیژنه
  • ازن
  • ازن و پراکسید ترکیبی
  • اکسیژن

اکسیژن گیرها – مواد شیمیایی تصفیه آب صنعتی

مهار اکسیژن به معنای جلوگیری از ایجاد واکنش های اکسیداسیون توسط اکسیژن است. بیشتر مواد آلی طبیعی دارای بار کمی منفی هستند. اکسیژن گیرها می توانند مولکول های اکسیژن را جذب کنند، زیرا این مولکول ها دارای بار مثبت اندکی هستند تا از انجام واکنش های اکسیداسیون در آب و سایر مایعات ممانعت به عمل آورند.

جاذب های اکسیژن شامل محصولات فرار مانند هیدرازین (N2H4) یا سایر محصولات آلی مانند کربوهیدرازین، هیدروکینون، دی اتیل هیدروکسی اتانول، متیل اتیل کتوکسیم و همچنین نمک های غیرفرار مانند سولفیت سدیم (Na2SO3) و سایر ترکیبات معدنی یا مشتقات آن هستند. نمک ها اغلب حاوی ترکیبات کاتالیزور برای افزایش سرعت واکنش با اکسیژن محلول می باشند، به عنوان مثال کلرید کبالت.

اکسیژن گیرها

پاک کننده های رزینی

رزین های تبادل یونی بعد از استفاده نیاز به بازسازی دارند و پس از آن می توان از آن ها مجددا استفاده کرد. اما هر بار که از مبدل های یونی استفاده می شود رسوب جدی رخ می دهد. آلاینده هایی که وارد رزین ها می شوند از طریق بازسازی حذف نمی گردند. بنابراین رزین ها نیاز به تمیز کردن با مواد شیمیایی خاصی دارند. مواد شیمیایی تصفیه آب صنعتی مورد استفاده به عنوان مثال کلرید سدیم، کلرید پتاسیم، اسید سیتریک و دی اکسید کلر هستند.

پاکسازی دی اکسید کلر به حذف آلاینده های آلی روی رزین های تبادل یونی کمک می کند. قبل از هر پاکسازی، رزین ها باید بازسازی شوند. پس از آن، در صورت استفاده از دی اکسید کلر، 500 پی پی ام دی اکسید کلر در محلول از بستر رزین عبور داده می شود و آلاینده ها را اکسید می کند.

آرام صنعت

این واحد صنعتی مفتخر به تولید انواع نازل فیلتراسیون نظیر « نازل فیلتر شنی » ،، « نازل پلاستیکی فیلتر شنی » ،، « نازل سختی گیر رزینی » و « نازل فیلتر کربنی » با قیمت‌های مناسب می باشد.

« پارشیالیزیشن » یکی از تجهیزات مهم در صنعت تصفیه آب برای نخستین بار در کشور توسط متخصصان مجموعه آرام نازل طراحی ، اجرا و پیاده سازی گردیده است. برای سفارش این محصول با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

جهت خرید قطعات وابسته به صنعت تصفیه آب و فاضلاب می توانید از کارشناسان این مجموعه مشاوره رایگان دریافت نمایید.

تولید کننده نازل فیلتر شنی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *