انواع مواد ضدعفونی کننده آب

گندزدایی آب های آشامیدنی،  آب استخرها و … از مهم ترین مراحل تصفیه آب به شمار می رود و نوع مواد مورد استفاده، تعیین کننده سرعت و کیفیت آن می باشد. در مطلب ذیل با انواع رایج مواد ضدعفونی کننده آب آشنا خواهید شد:

انواع مواد ضدعفونی کننده آب

هر تکنیک ضد عفونی مزایا و کاربرد خاص خود را دارد. این تکنیک ها شامل:

ضدعفونی کننده دی اکسید کلر

ClO2 عمدتاً به عنوان یک ضد عفونی کننده اولیه برای آب های سطحی با مشکلات بو و طعم استفاده می شود. این یک بیوسید موثر در غلظت های کمتر از 0.1 ppm و در محدوده وسیع pH است. ClO2 به دیواره سلولی باکتری نفوذ می کند و با اسیدهای آمینه حیاتی در سیتوپلاسم سلول واکنش می دهد تا ارگانیسم ها را از بین ببرد. محصول جانبی این واکنش کلریت است. دی اکسید کلر بر اساس اصل کلر ضدعفونی می شود، اما بر خلاف کلر، دی اکسید کلر هیچ اثر مضری بر سلامت انسان ندارد. دی اکسید کلر عمدتاً برای تهیه آب آشامیدنی و ضدعفونی لوله کشی استفاده می شود.

هیپوکلریت

هیپوکلریت یکی دیگر از انواع مواد ضدعفونی کننده آب به روشی مشابه دی اکسید کلر و کلر اعمال می شود. هیپوکلرین یک روش ضد عفونی است که دیگر به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرد، زیرا یک آژانس محیط زیستی ثابت کرد که هیپوکلریت برای ضدعفونی در آب، عامل قوام برومات در آب است.

هیپو کلریت

ازن – انواع مواد ضدعفونی کننده آب

ازن یک محیط اکسیداسیون بسیار قوی است که طول عمر بسیار کوتاهی دارد. این شامل مولکول های اکسیژن با یک اتم O اضافی است که O3 را تشکیل می دهد. هنگامی که ازن با بو، باکتری یا ویروس تماس پیدا می کند، اتم O اضافی آن ها را مستقیماً از طریق اکسیداسیون تجزیه می کند. سومین اتم O از مولکول های ازن از بین رفته و فقط اکسیژن باقی می ماند.

ازن را نمی توان تنها به عنوان یک ضد عفونی کننده استفاده کرد. ازن با تجزیه آلاینده های آلی و تبدیل آلاینده های معدنی به شکل نامحلول که می تواند فیلتر شود، آب را تصفیه می کند. سیستم ازن می تواند تا بیست و پنج آلاینده را حذف کند.

مواد شیمیایی که می توانند با ازن اکسید شوند عبارتند از:

  • هالوژن های آلی قابل جذب
  • نیتریت
  • اهن
  • منگنز
  • سیانور
  • آفت کش ها
  • اکسیدهای نیتروژن
  • مواد بودار
  • هیدروکربن های کلر
  • PCB

انواع مواد ضدعفونی کننده آب

آب اکسیژنه 

پراکسید هیدروژن یکی از انواع مواد ضدعفونی کننده آب است که به دلیل خواص آن به طور گسترده ای استفاده می شود. این یک اکسید کننده ایمن، موثر، قدرتمند و همه کاره است. کاربردهای اصلی H2O2 اکسیداسیون برای کمک به کنترل بو و کنترل خوردگی، اکسیداسیون آلی، اکسیداسیون فلز و اکسیداسیون سمیت است. سخت ترین آلاینده ها برای اکسید شدن ممکن است نیاز به فعال شدن H2O2 با کاتالیزورهایی مانند آهن، مس، منگنز یا سایر ترکیبات فلزات واسطه داشته باشند.

اکسیژن

اکسیژن همچنین می تواند به عنوان یک اکسیدان استفاده شود. به عنوان مثال برای درک اکسیداسیون آهن و منگنز. واکنش هایی که در طی اکسیداسیون توسط اکسیژن رخ می دهد معمولاً کاملاً مشابه هستند.

این ها واکنش های اکسیداسیون آهن و منگنز با اکسیژن هستند:

2 Fe2+ + O2 + 2 OH- -> Fe2O3 + H2O

2 Mn2+ + O2 + 4 OH- -> 2 MnO2 + 2 H2O

سخن پایانی | انواع مواد ضدعفونی کننده آب

مواد ضدعفونی کننده را می توان در صنایع مختلف استفاده کرد. هریک از مواد شیمیایی فوق الذکر برای یک روش کاربرد دارند. به طور مثال  ازن در صنعت داروسازی، برای تهیه آب آشامیدنی، برای تصفیه آب فرآیند، برای تهیه آب فوق خالص و برای گندزدایی سطوح استفاده می شود.

آرام صنعت (آرام نازل)

برای خرید کلیه تجهیزات دستگاه های تصفیه آب صنعتی نظیر فیلتر شنی و فیلتر کربنی کافیست با کارشناسان مجموعه آرام صنعت (آرام نازل) تماس حاصل فرمایید.

فروش انواع نازل فیلتراسیون نظیر نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر کربنی ،، نازل سختی گیر رزینی با قیمت های مناسب صورت می پذیرد. همچنین می توانید جدیدترین مدل های نازل فیلتر استخری و جکوزی را از طریق این مجموعه خریداری نمایید. این محصولات با فناوری روز ساخته شده اند و از کارایی بالایی برخوردارند.

نازل فیلتر استخری و جکوزی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *