دلایل تصفیه فاضلاب

دلایل تصفیه فاضلاب

دلایل تصفیه فاضلاب

در تمامی جوامع رسیدگی به موضوع تصفیه فاضلاب و پساب موجود ، امری ضروری و حیاتی می باشد. دلایل تصفیه فاضلاب عبارتست از :

توجه به بهداشت همگانی اصلی ترین دلایل تصفیه فاضلاب

مسلم است که فاضلاب دارای ذرات و میکروارگانیزم هایی است که برای سلامت بشر بسیار مضر است و از طریق ورود به منابع آبی یا محیط زیست باعث گسترش آلودگی گردد و موجب بروز یک اپیدمی خطرناک شود.

برهم نخوردن تعادل محیط زیست

جمع آوری آب های سطحی ناشی از بارندگی یا بارش برف توسط یک سیستم متمرکز در شهرهای بزرگ و کوچک کاملاً ضروری می باشد تا با تصفیه به موقع بتوان به منابع آبی کمک شایانی نمود.

کاربرد مجدد پساب تصفیه شده

با توجه به خشکسالی سالیان اخیر و رشد چشمگیر جمعیت ، منابع آب شیرین بسیار محدود شده است، لذا برای حل این موضوع باید از پساب تصفیه شده برای مصارف کشاورزی ، صنعتی (کارخانه های تولیدی) ، شستشو و … بهره گرفت.
استفاده مجدد از فاضلاب در بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی یکی از مهم ترین دلایل تصفیه فاضلاب در سالیان اخیر می باشد.

دلایل تصفیه فاضلاب

تولید انرژی در زمان تصفیه آب آلوده

در تصفیه بی هوازی ، حدود 70 درصد گازهای تولید شده در انبارهای هضم لجن از گاز متان تشکیل شده است که جزء دسته گازهای باارزش سوختی می باشد و برای مصارف زیر کاربرد فراوان دارد:

1- دریافت انرژی موردنیاز برای فعال سازی دیگ های بخار موجود در واحد تصفیه خانه ، از طریق سوراندن گاز متان تولید شده در قسمت تصفیه بی هوازی

2- تولید برق در تصفیه خانه های بزرگ با جمع آوری گاز متان و انتقال آن به توربین ها

تولید مواد قابل استفاده برای چرخه زندگی گیاهان

لجنی که از تصفیه زیستی فاضلاب به دست می آید دارای مقدار زیادی از ترکیبات شیمیایی نظیر نیترات ها، سولفات ها و فسفات ها می باشد که ارزش غذایی فراوانی برای رشد گیاهان دارند.
برای افزایش قابلیت جذب این لجن، آن را طی یک فرآیند با کودهای گیاهی که از باقی مانده برگ و ساقه درختان تشکیل شده اند یا با کودهای حیوانی بهم آمیخته و سپس به صورت کود طبیعی به کار می برند.

حفظ محیط زیست موجودات زنده یکی از مهم ترین دلایل تصفیه فاضلاب

یکی از زیستگاه های مهمی که باید از ورود آلودگی ها به آن جلوگیری شود ، رودخانه ها و آب های آزاد می باشد. در صورت ورود فاضلاب به این مناطق ، با انباشته شدن فلزات سنگین در بدن این موجودات ، نه تنها زندگی آبزیان دریایی به خطر می افتد بلکه با مصرف آن ، انسان درگیر بیماری های جبران ناپذیری نظیر انواع سرطان و … خواهد شد.

هریک از آلودگی های موجود در آب نشان گر چیست؟

دمای فاضلاب

به دلیل فعالیت های زیستی موجود در فاضلاب ، درجه حرارت آن معمولاً بیشتر از درجه حرارت آب تصفیه شده در همان محیط است. به طور مثال درجه حرارت فاضلاب در سردترین روزهای زمستان حدود 10 درجه سانتی گراد است و در روزهای معمولی در حدود 20 درجه سانتی گراد می باشد.

رنگ فاضلاب

رنگ فاضلاب خانگی نشان دهنده طول عمر آن است. فاضلاب تازه دارای رنگ خاکستری است. پس از مدتی که فاضلاب گندیده و کهنه شد ، رنگ آن نیز تیره و سیاه می گردد.

تندی بوی فاضلاب

بوی فاضلاب ناشی از گازهایی است که در اثر متلاشی شدن مواد آلی بوجود می آید و هرچه بیشتر از عمر فاضلاب بگذرد ، این بو غیرقابل تحمل تر خواهد شد. بوی تند فاضلاب کهنه بیشتر ناشی از گاز هیدروژن سولفوره می باشد که در اثر فعالیت باکتری های بی هوازی و در نتیجه احیای سولفات ها به سولفیت ها تولید می گردد.

در صورتی که به فاضلاب هوا و اکسیژن کافی برسد ، باکتری های بی هوازی از فعالیت باز ایستاده و به جای آن ها باکتری های هوازی مواد آلی فاضلاب را تجزیه می کنند. از دیگر دلایل تصفیه فاضلاب از بین بردن بوی بد ناشی از آب آلوده می باشد.

اجزای اصلی فاضلاب

فاضلاب ها مجموعه ای از میکروارگانیسم ها و ذرات اضافی هستند که اجزای اصلی آن را تشکیل می دهند. عبارتند از :

موجودات زنده در فاضلاب

فاضلاب متشکل از موجودات زنده ذره بینی مانند باکتری ها ، ویروس ها و میکروب ها می باشد. تعدادی از آن ها بیماری زا نیستند و تعدادی نیز خطرات زیادی برای انسان ها به همراه دارند. ابتلا به حصبه ، اسهال ، وبا و .. می تواند از اثرات استفاده از آب آلوده باشد که گاهی به صورت مستقیم و گاهی به صورت غیر مستیقیم از طریق مصرف سبزیجات آلوده که با آب غیربهداشتی آبیاری شده اند به انسان منتقل گردد.
براساس بررسی های انجام شده تعداد موجودات زنده در یک سانتی متر مکعب از فاضلاب شهری به یک تا چند میلیون عدد نیز می رسد. یکی از مهم ترین دلایل تصفیه فاضلاب ، وجود همین میکروارگانیسم هاست!

میزان اسیدیته آب (درجه اسیدی)

فاضلاب های خانگی تازه معمولاً حالتی خنثی و یا متمایل به قلیایی دارند. تنها در اثر ماندن و شروع عمل گندیدگی گازهای اسیدی ( هیدروژن سولفوره) تولید گردیده و فاضلاب خاصیت اسیدی پیدا می کند. هر چه درجه حرارت محیط بیشتر باشد عمل گندیدن و تعفن زودتر رخ می دهد.

مواد خارجی در فاضلاب

در فاضلاب همیشه مقداری مواد خارجی به صورت محلول و یا نامحلول و معلق وجود دارد. مقدار مواد خارجی فاضلاب در حدود یک درصد و بقیه آن را آب تشکیل می دهد. حدود نیمی از مواد خارجی موجود در فاضلاب، مواد آلی و بقیه مواد معدنی می باشند.

نتیجه گیری | دلایل تصفیه فاضلاب

در حال حاضر روش های جدیدی به صنعت تصفیه فاضلاب ارائه شده است که با بهره گیری از فناوری نوین نانو ، توانسته نتایج موثرتری را حاصل نماید. هرچه در استفاده از این روش ها ، پیشرفت حاصل گردد خروجی آن ورود حجم زیادی از آب برای استفاده مجدد می باشد.

دلایل تصفیه فاضلاب

آرام صنعت (آرام نازل)

واحد تولیدی آرام نازل با تجربه چندین ساله در زمینه ساخت انواع نازل فیلتراسیون ، با بهره گیری از بهترین مواد اولیه و متخصصان این حرفه ، محصولات با کیفیت را در اختیار شما مشتریان گرامی قرار می دهد.

خداوند را شاکریم که با رضایت مشتریان عزیزمان توانسته ایم ، جایگاه خوبی را در این عرصه کسب نموده و یکی از تولیدکنندگان اصلی انواع نازل تصفیه آب گردیم.

نازل فیلتر شنی ،، نازل سختی گیر ،، نازل فیلتر کربنی با مناسب ترین قیمت عرضه می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *