تصفیه آب گلخانه

تصفیه آب گلخانه به چند روش امکان پذیر است؟

سیستم های تصفیه آب گلخانه ای برای بهبود کیفیت آب مصرفی در گلخانه ها تعبیه می شوند. این سیستم ها آلودگی ها و املاح موجود در آب را حذف کرده و آب تمیز و باکیفیت لازم برای رشد سالم گیاهان را فراهم می کنند. در واقع پکیج تصفیه آب گلخانه ای یک سرمایه گذاری مهم برای افزایش کیفیت و عملکرد محصولات کشت شده در گلخانه ها می باشد.

سیستم تصفیه آب گلخانه

فرآیند تصفیه آب گلخانه ای معمولاً از مراحل زیر تشکیل می شوند:

1- فیلتراسیون مکانیکی: در این مرحله ذرات بزرگ و رسوبات موجود در آب فیلتر شده و در نتیجه آب شفاف ایجاد می شود.

2- فیلتراسیون شیمیایی: در این مرحله میکروب ها، باکتری ها و ویروس های موجود در آب با استفاده از مواد شیمیایی از بین می روند.

3- فیلتراسیون تبادل یونی: در این مرحله نمک و مواد معدنی موجود در آب با استفاده از رزین های تبادل یونی حذف می شوند.

هزینه های راه اندازی سیستم های تصفیه آب گلخانه ای متفاوت است و با توجه به تکنولوژی و ظرفیت موجود تعیین می گردد.

تصفیه آب گلخانه

انواع روش ها و دستگاه های رایج

روش های تصفیه و ضد عفونی آب مورد استفاده در گلخانه ها شامل موارد ذیل می باشد:

  • فیلتراسیون
  • کلرزنی
  • دی اکسید کلر
  • مواد مبتنی بر پراکسید هیدروژن
  • یونیزاسیون مس
  • ازن زنی
  • تابش اشعه ماوراء بنفش (UV)
  • یا عملیات حرارتی با پاستوریزاسیون

به طور کلی، هیچ روش یا فناوری واحدی وجود ندارد که همیشه به عنوان “بهترین” راه حل حذف عوامل بیماری زا از آب در نظر گرفته شود. استفاده از دو یا چند روش بهترین فرصت را برای جلوگیری از گردش پاتوژن های گیاهی از طریق آب آبیاری فراهم می کند. به طور مثال استفاده از سیستم UV در کنار برخی از روش های مکمل می تواند پاسخگوی نیاز گلخانه شما باشد.

انواع روش فیلتراسیون برای تصفیه آب گلخانه

مزایای سیستم های نور فرابنفش گلخانه ای (UV)

اگر تا به حال از سیستم های سنتی فیلتراسیون و ضدعفونی آب در گلخانه خود استفاده کرده اید، ممکن است تعجب کنید که چگونه می توانید از فیلتر آب گلخانه ای که از نور ماوراء بنفش استفاده می کند بهره مند شوید. در اینجا با چند مزیت سیستم های UV آشنا خواهید شد:

ایمن تر – فیلترهای UV به مواد شیمیایی نیاز ندارند. به طور کلی استفاده از مواد شیمیایی در صورت نگهداری نامناسب می تواند خطرناک باشد و بر محصولات باغبانی شما تأثیر منفی بگذارد. در واقع می توان گفت نور UV یک گزینه کلی امن تر برای فیلتر آب گلخانه شما به شمار می رود.

مقرون به صرفه – تصفیه آب گلخانه با نور ماوراء بنفش نیازی به شارژ منظم مواد شیمیایی یا تعویض مکرر فیلتر ندارد، به این معنی که هزینه اجرای آن ها بسیار کمتر است. لامپ های قدرتمند UV می توانند ده ها هزار ساعت بدون نیاز به تعویض کار کنند.

نصب آسان – طراحی ساده سیستم های نور ماوراء بنفش گلخانه نصب آن ها را آسان تر می نماید. همچنین تضمین می کند که فوراً از فیلترهای جدید خود بهره مند شوید.

زمان کمتر – نیازی به نگهداری مکرر فیلترهای UV یا بررسی درست عملکرد آنها نیست. شما زمان کمتری را برای نگهداری فیلترهای آب خود صرف خواهید کرد و می توانید زمان بیشتری را برای رشد گیاهان خود صرف نمایید.

سازگار با محیط زیست – سیستم های UV ماندگاری طولانی دارند، به هیچ گونه مواد شیمیایی که می تواند به محیط زیست آسیب برساند نیاز ندارد. اگر گلخانه ای دوستدار محیط زیست دارید، سیستم UV یک گزینه مناسب است.

مزایای استفاده از سیستم های تصفیه آب گلخانه ای

فیلترها رشد سالم گیاهان را تضمین می کنند. آب تمیز و با کیفیت بالا باعث می شود گیاهان مواد مغذی مورد نیاز خود را بهتر دریافت کنند و سالم تر رشد کنند. در نتیجه کیفیت محصول نهایی (از لحاظ طعم و سلامت) افرایش می یابد.

آب آلوده و شور می تواند باعث بروز بیماری های گیاهی شود. سیستم های تصفیه آب گلخانه ای علاوه بر جلوگیری از بیماری های گیاهی باعث صرفه جویی در مصرف آب می گردند.

مزایای استفاده از فیلتراسیون در گلخانه ها

طبقه بندی سیستم های فیلتراسیون

سیستم های کم هزینه: این سیستم ها معمولاً شامل یک مرحله فیلتر هستند و می توانند از فیلتراسیون مکانیکی، فیلتراسیون شیمیایی یا فیلتراسیون تبادل یونی استفاده کنند.

هزینه متوسط: این سیستم ها معمولاً شامل دو یا سه مرحله فیلتر هستند و فیلتراسیون مکانیکی، فیلتراسیون شیمیایی و فیلتراسیون تبادل یونی را ترکیب می کنند.

پر هزینه: این سیستم ها اغلب از تکنولوژی پیشرفته و روش های فیلتر استفاده می کنند. هنگام انتخاب سیستم تصفیه آب گلخانه ای باید به اندازه گلخانه، کیفیت منبع آب مصرفی و بودجه در نظر گرفته شود.

سخن پایانی – تصفیه آب گلخانه

کیفیت آب در گلخانه با انتخاب فیلتر شروع می شود. فیلترها جزء ضروری سیستم های آبیاری گلخانه ای به شمار می روند. وظیفه اصلی فیلترها جداسازی ذرات معلق یا محلول از آب است. هدف فیلترها در آبیاری، حذف ذراتی است که بر سلامت گیاه یا کارایی و یکنواختی توزیع آب تأثیر می گذارد. در حالی که هر سیستم آبیاری می تواند شامل چندین مرحله فیلتراسیون داشته باشد، انتخاب صحیح هریک از فیلترها مهم است. صاحبان گلخانه باید فیلترها را براساس سازگاری با سیستم آبیاری تعیین شده و هزینه های فیلتراسیون انتخاب کنند.

آرام صنعت (آرام نازل) | انواع نازل فیلتراسیون

واحد صنعتی « آرام نازل » یک تولید کننده فعال قطعات با کیفیت عالی برای پروژه های فیلتراسیون در صنعت تصفیه آب و فاضلاب به شمار می رود. این واحد صنعتی با بهره مندی از دانش روز، محصولات خود اعم از انواع « نازل فیلتر استخر و جکوزی » ،، « نازل فیلتر شنی » ،، « نازل فیلتر کربنی » و « نازل سختی گیر » و قطعه « پارشیالیزیشن » را با بهترین درجه کیفی عرضه می نماید. برای خرید می توانید با کارشناسان ما هماهنگی های لازم را به عمل آورید.

تجهیزات فیلتراسیون

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *