باکتری لژیونلا در آب

کنترل باکتری لژیونلا در سیستم های آب آشامیدنی

باکتری لژیونلا (legionella bacteria) معمولاً در آب یافت می شود. باکتری ها در جایی که دما بین 20 تا 45 درجه سانتی گراد است و مواد مغذی در دسترس هستند تکثیر می شوند. این باکتری در دمای زیر 20 درجه سانتی گراد نهفته است و در دمای بالای 60 درجه سانتی گراد زنده نمی ماند. لژیونلا مستعد تکثیر در سیستم های توزیع آب است. با مدیریت در سیستم های آب سرد و گرم می توان از انتشار این باکتری جلوگیری نمود و از ابتلای افراد به « بیماری لژیونر » ممانعت به عمل آورد.

خطر باکتری لژیونلا در آب 

بیماری لژیونر چیست؟

بیماری لژیونر یک نوع بالقوه کشنده از ذات الریه است که با استنشاق قطرات آب موجود در هوای حاوی باکتری زنده لژیونلا ایجاد می شود. به عبارتی دیگر افراد از طریق استنشاق آئروسل مایعی معلق که به شکل گاز است و آلوده به این باکتری است، گرفتار آن می شوند.

آئروسل می تواند از طروق مختلفی ایجاد گردد. به طور مثال دوش آب گرم ، شیر آب حمام ، حمام گردابی و … از جمله نمونه های آئروسل می باشند که انسان می تواند ناخواسته باکتری ها را در محیط های مسکونی، تجاری یا صنعتی استنشاق کند.
در شکل زیر ، مثال های بارز استنشاق هواپخش حاوی باکتری خطرزای لژیونلا را مشاهده می نمایید:

از علائم این بیماری می توان به احساس سرما، سرفه و تب بالا اشاره نمود. در صورت عدم درمان به موقع، این بیماری می تواند کشنده باشد.

لژیونلا چقدر می تواند زنده بماند؟ 

لژیونلا قادر است در محیط های طبیعی با دمای معمولی به مدت چندین ماه زنده بماند. جالب است بدانید باکتری لژیونلا در آب در حضور مواد آلی و جلبک ها، تمایل به تکثیر و رشد به عنوان انگل در سراسر سیستم های توزیع آب را دارد. ساختمان‌های تجاری، هتل‌ها و بیمارستان‌هایی که از سیستم‌های تهویه مطبوع گرم و مملو از رطوبت استفاده می‌کنند، شانس زنده ماندن لژیونلا را افزایش می‌دهند.

روش های موثر برای جلوگیری از رشد باکتری لژیونلا در آب

کنترل دما

روش اولیه مورد استفاده برای کنترل خطر لژیونلا، کنترل دمای آب است. برای این منظور سیلندرهای ذخیره آب گرم (کالریفایرها) باید آب را در دمای 60 درجه سانتی گراد یا بالاتر ذخیره کنند. همچنین آب سرد باید در دمای زیر 20 درجه سانتی گراد ذخیره و توزیع شود.

یک فرد ذیصلاح باید به طور معمول سیستم را مطابق با ارزیابی های سطح بین المللی به روز کرده و میزان باکتری لژیونلا در آب را مورد بررسی قرار دهد.

برای بررسی ماهانه دمای توزیع، باید خروجی های نگهبان (دورترین و نزدیک ترین به هر مخزن یا سیلندر) را شناسایی کنید. همچنین باید دمای سیلندر ذخیره آب گرم را هر ماه و دمای مخزن آب سرد را حداقل هر شش ماه یکبار بررسی کنید.

جلوگیری از کدورت آب

آب راکد به رشد لژیونلا کمک می کند. برای کاهش خطر، باید سر دوش ها و شیرهای آب را حداقل به صورت هفتگی بیرون بکشید و سردوش ها و شیلنگ ها را حداقل هر سه ماه یکبار تمیز و رسوب زدایی کنید. مخازن ذخیره آب سرد باید به طور دوره ای تمیز شوند و آب باید از سیلندرهای آب گرم تخلیه شده تا از نظر وجود رسوبات یا علائم خوردگی بررسی گردند.

طراحی سیستم هایی برای به حداقل رساندن رشد لژیونلا

تا جایی که امکان دارد لوله ها را کوتاه و مستقیم نگه دارید. عایق بندی مناسب لوله ها و مخازن به کمک موادی که باعث افزایش رشد لژیونلا نمی گردد ، کار درستی می باشد. همچنین با نصب مخازنی که دارای درب هستند از ورود حشرات ممانعت به عمل آورید. از دیگر روش های کنترل لژیونلا می توان به یونیزاسیون مس و نقره اشاره نمود.

نمونه های آب باید به طور دوره ای برای تشخیص لژیونلا تجزیه و تحلیل شوند تا نشان دهند که تعداد باکتری ها قابل قبول است.

سیستم ضد عفونی اشعه ماوراء بنفش (جهت باکتری لژیونلا در آب)

مؤثرترین درمان باکتری لژیونلا از طریق استفاده از روش‌های تصفیه سیستم‌های توزیع آب نظیر ضدعفونی با اشعه ماوراء بنفش (UV) می باشد.

اشعه ماوراء بنفش در تخریب ساختار سنتز DNA سلولی باکتری به خوبی عمل می کند. سیستم های ضد عفونی اشعه ماوراء بنفش را می توان در مکان های خاصی در امتداد سیستم توزیع آب نصب کرد یا به سادگی جلوتر از آب آلوده ورودی قرار داد.

باکتری لژیونلا

مزیت های استفاده از سیستم ماورا بنفش برای خذف باکتری لژیونلا در آب

برخی از مهم ترین مزایای سیستم های UV عدم ایجاد محصولات جانبی شیمیایی و عدم تغییر طعم و بو در آب است. سیستم استریلیزاسیون اشعه ماوراء بنفش همچنین با سهولت استفاده، تعمیر و نگهداری کم (برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن در لامپ های UV)، تطبیق پذیری، ایمنی، ضد عفونی خودکار بدون توجه خاص و اثربخشی بی نظیر در از بین بردن تقریباً همه میکروارگانیسم ها، مقرون به صرفه است.

آرام صنعت

شرکت آرام صنعت (آرام نازل) به عنوان یک تولیدکننده پیشتاز در ساخت تجهیزات وابسته به صنعت تصفیه آب و فاضلاب ، مفتخر به عرضه انواع نازل فیلتراسیون می باشد.
هدف گذاری بر روی درجه کیفی محصولات ، با انتخاب مواد اولیه درجه یک محقق خواهد شد. پس از آن دستگاه ها نقش زیادی را در تولید یک محصول با راندمان بالا دارند.

واحد صنعتی آرام نازل با دستگاه های به روز و کارآمد تجهیز شده است. در نتیجه محصولات با ابعادی دقیق تولید و عرضه خواهند گردید.

نازل فیلتر شنی ،، نازل سختی گیر ،، نازل فیلتر کربنی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *